Håll dig i form på resan med träningsprogram

 

Är du en sån som reser mycket? Kanske kräver ditt jobb det av dig, kanske gör du det för nöjes skull. I båda fallen blir träningen ofta lidande, eller hur? Det kan vara en lätt ursäkt att ta till, jag skulle vilja träna regelbundet men jag hinner inte, jag är ju jämt bortrest. Det är ju ingen idé att lägga pengar på gymkort som blir liggande. Med mera med mera. Allt det här är egentligen fullständigt skitsnack, det vet du nog också. Det är faktiskt lätt att lägga upp ett träningsprogram som kan följa med på resan.
Regelbunden träning är a och o för att må bra. Det handlar inte om att du ska elitsatsa utan att du ska röra på dig flera gånger i veckan. Det behöver inte vara tunga pass, promenader och lätt löpning räcker gott och bidrar bara det till ökat välmående. För den som inte reser brukar jag rekommendera att man inkluderar till exempel danskurser i sitt träningsprogram. Allt för att göra det roligt att fortsätta. Men den som ständigt är på resande fot får ta till andra knep för att behålla sina goda rutiner.

Ett bra träningsprogram blir snart vardagsrutin

För det är det som är det allra viktigaste: att du skapar dig rutiner. Och för den som reser mycket är det viktigt att dessa rutiner inte är beroende av plats eller miljö. Ett bra träningsprogram för den resande är till exempel att ta en löptur/promenad varannan dag samt att börja varje morgon med några enkla kroppsviktsövningar så som situps, armhävningar eller knäböj. Det ger dig dessutom energi att starta dagen med. Kort sagt, ditt träningsprogram behöver inte vara mer avancerat än så. Huvudsaken är faktiskt att du skapar dig rutiner och följer dem. Ett tips för att lyckas göra det är att du skriver ned dit träningsprogram i kalendern och sen bockar av när du utfört dagens ”träningspass”. På så sätt är det lättare att inte fuska!

 

Träningsprogram för den som reser